طرح پزشکی

راهنمای جامع ثبت نام طرح پزشکی عمومی

ثبت نام طرح پزشکی

در این مقاله به نحوه ثبت نام در طرح پزشکی عمومی، انواع طرح و پاسخدهی به سوالات شایع دانشجویان پزشکی پرداختیم.

 

محتوا پنهان

دفاع پایان نامه و تسویه حساب و دریافت شماره نظام پزشکی

پس از فارغ التحصیلی و دفاع از پایان نامه و تسویه حساب با دانشگاه حدود ۲ الی ۳ هفته بعد دانشگاه شما را برای طرح معرفی می کند.یعنی لزوما نباید حتما شماره نظام شما آمده باشد.شما می توانید با ورود به سایت رشد برای طرح ثبت نام کنید.توجه داشته باشید تا ۳ ماه پس از فارغ التحصیلی فرصت ثبت نام دارید و اگر بیشتر از این بازه زمانی شود ممکن است شما ۳ تا ۶ ماه اضافه طرح بخورید.

لینک سامانه رشد وزارت بهداشت : https://tarhreg.behdasht.gov.ir

 

ثبت نام طرح نیروی انسانی رشته پزشکی عمومی به چند شکل انجام می شود:

۱.اعزام مستقیم

دانشگاه هایی که نیاز فوری به پزشک دارند در سامانه رشد اعلام نیاز می کنند.در گروه های کاریابی پزشکان نیز واحد گسترش دانشگاه ها اعلام نیاز فوری می کنند.همچنین خود شما می توانید با گسترش دانشگاه های مدنظرتان تماس بگیرید و از نیاز یا عدم نیاز فوری آنها مطلع شوید.در اعزام مستقیم امکان انتخاب شما محدودتر و اینگونه مناطق، اغلب محروم تر هستند.

 

۲.اعزام ادواری

در طرح پزشکی، در اعزام ادواری گستره ی انتخاب وسیع است و انتخاب نهایی تا حد زیادی با خود دانشگاه است. هر ۲ ماه یکبار سایت رشد برای اعزام ادواری باز می شود و شما وارد سایت شده و مدارکتان (فرم تسویه حساب با دانشگاه ،فتوکپی شناسنامه  و…) را آپلود می کنید و حداقل ۹ دانشگاه را شما باید بر اساس اولویت بندی انتخاب کنید.شما بر اساس مدارکی که آپلود کردید امتیاز بندی می شوید و کد رهگیری به شما داده می شود و حدود یک هفته بعد شما به محل خدمت معرفی می شوید.

اینجا البته دانشگاه علوم پزشکی که شما انتخاب کردید مشخص می شود و شما به دانشگاه معرفی می شوید ولی انتخاب اینکه شما را به کدوم یک از شبکه های استان معرفی می کنند با خود دانشگاه است.پس در انتخاب های خود بویژه انتخاب اول دقت کنید چون ممکن است شما دارای امتیاز بالایی باشید و همان انتخاب اول شامل حالتان شود.توجه کنید اگر قصد رفتن به مناطق محروم ندارید اصلا در انتخاب هایتان وارد نکنید.اگر سهمیه قبولی کنکوری شما منطقه یک باشد می توانید در مناطق ۱ و ۲ و ۳ ثبت نام ادواری انجام دهید .اگر سهمیه قبولی کنکوری شما منطقه دو باشد می توانید در مناطق۲ و۳ ثبت نام ادواری انجام دهید و فقط اینها برای شما باز می شود.اگر سهمیه قبولی کنکوری شما منطقه سه باشد می توانید فقط در منطقه ۳ ثبت نام ادواری انجام دهید.استثناء هایی هم وجود دارد؛ مثلا خانمی که متاهل است یا خانواده جانبازان و ایثارگران می توانند در تمام مناطق ثبت نام انجام دهند.

 

۳.سازمان انتقال خون

منوط به اعلام نیاز سازمان انتقال خون است و شما باید حضوری به سازمان انتقال خون شهرتان مراجعه کنید و نیاز یا عدم نیازشان به پزشک را بپرسید و در صورت توافق با ایشان می توانید انتخاب اولتان را درثبت نام طرح ادواری، انتقال خون انتخاب کنید پس حتما قبل از انتخاب باید با سازمان شهرستان مدنظر هماهنگ کنید.مدت طرح ۲ ساله است و فقط حقوق ثابت کارگزینی را دریافت می کنید و امتیاز سالانه ای که می دهند هم کمتر است.

 

۴.سازمان پزشکی قانونی

منوط به اعلام نیاز سازمان پزشکی قانونی است و شما باید حضوری به سازمان پزشکی قانونی شهرتان مراجعه کنید و نیاز یا عدم نیازشان به پزشک را بپرسید و پس از گذراندن گزینش و در صورت واجد شرایط بودن می توانید انتخاب اولتان را در ثبت نام طرح ادواری، پزشکی قانونی انتخاب کنید. پس حتما قبل از انتخاب باید با سازمان شهرستان مدنظر هماهنگ کنید.استرس در این طرح کمتر است ولی ۳ الی ۵ سال مدت طرح طول می کشد و فقط حقوق ثابت کارگزینی را در یافت می کنید و امتیاز سالانه ای که می دهند هم کمتر است.

 

۵.طرح پیام آوران بهداشت

مخصوص آقایان است .همان امریه سربازی که در رشته های مختلف وجود دارد در پزشکی هم وجود دارد که به آن طرح پیام آوران بهداشت می گویند.به این صورت که مشمولان خدمت وظیفه که سربازی خودشان را شروع نکردند می توانند بعد از فارغ التحصیلی بروند مراکز پلیس+۱۰  و برگه اعزام به خدمت بگیرند ووقتی که تاریخ اعزامشان مشخص شد تا ۳۰ روز قبل از اعزام می توانند در سایت رشد ثبت نام طرح پیام آوران بهداشت را انجام دهند.این هم چون تعدادش محدود است باز بر اساس امتیاز است .مثلا متاهل بودن ،معدل بالا داشتن و …است.مثل سربازی نیز این طرح ۲۴ ماهه است.وظایف پیام آوران بهداشت نیز مثل پزشک خانواده است.

 

۶.طرح پژوهشی

در این طرح مراکز تحقیقاتی دانشگاهی اعلام نیاز می کنند و شما باید به دانشگاهتان سر بزنید و ببینید آیا فراخوان داده اند یا نه و اگر با شما به توافق رسیدند موقع ثبت نام طرح پژوهشی را انتخاب کنید. پس لینک شدن با دانشگاه و شناخته شدن شما بعنوان یک پژوهشگر توسط آن دانشگاه به درصد انتخاب شدنتان کمک می کند.البته این طرح شرایطی نیز دارد بعنوان مثال معدلتان باید ۱۷ و بالاتر باشد.اگر فارغ التحصیل از دانشگاه منطقه یک باشند معدل ۱۶ و بالاتر نیز قابل قبول است .باید حداقل یک مقاله منتشر شده در ISI یا Pubmed داشته باشید.کلا در سطح کشور ۱۰۰ نفر می توانند طرح بدینگونه و با عنوان دستیار پژوهشی بگذرانند و حقوق شما فقط حقوق ثابت کارگزینی است و کارانه و… شامل شما نمی شود.

دستیار پژوهشی سرباز نیز داریم و مشمولینی که خدمت نظام وظیفه دارند سالیانه ۲۰۰ نفر از اینها که باید فارغ التحصیل برجسته و پژوهشگر باشند و معداقل حداقل ۱۶ داشته باشند و مقاله چاپ شده داشته باشند می توانند بعنوان دستیار پژوهشی در سربازی معرفی شوندو مشغول طرح پژوهشی  شوند.این افراد واجد شرایط باید برگه آمادگی به خدمت را در سامانه پیام آوران بهداشت دریافت کرده باشند و در این صورت می توانند ثبت نام کنند.

 

۷.طرح موقت

مخصوص آقایان است که خدمت وظیفه سربازی خودشان را شروع نکردند و تاریخ اعزامشان مشخص است می توانند به یکسری از دانشگاه ها (بجز دانشگاه های تیپ یک) که اعلام نیاز کردند سر بزنند و تا تاریخ اعزام فرصت دارند که از طریق دانشگاه اقدام و مدتی از طرح را آنجا بگذرانند و موقتی است و وقتی نوبت اعزامشان رسید باید تسویه حساب انجام دهند و اعزام به خدمت شوند.

 

مشمولین معافیت از طرح پزشکی

۱.همسر و فرزندان شهدا و مفقودین

۲.آزادگان و همسر و فرزندانشان

۳.یکی از خواهران و برادران شهید

۴.تک فرزند خانواده

۵.جانبازان بالای ۲۵درصد ، فرزند جانباز بالای ۵۰درصد ، همسر جانباز بالای ۷۰ درصد

۶.مادری که حضانت فرزندش را برعهده دارد.

۷.معافیت طبق ماده ۳ قانون( بر اساس نظام وظیفه آقایان)

۸.فارغ التحصیلان بالای ۴۵ سال

۹.برندگان مدال طلای کشوری المپیادهای دانش آموزی

۱۰.رتبه ۱ تا ۱۰ کشوری کنکور سراسری

۱۱.رتبه ۱ تا ۳ آزمون علوم پایه و پیش کارورزی

 

معافیت طبق ماده ۳ قانون (بر اساس نظام وظیفه آقایان)

آقایانی که ۲۱ ماه از سربازی را رفتند و کسری نخوردند نیاز نیست ۳ ماه دیگر را بروند و معاف از طرح پزشکی محسوب می شوند.

 

طرح پزشکی

 

طرح پزشکی بهداشت یا درمان برم ؟!

هر کدام مزایا و معایبی دارد و از ابتدا باید هدف خود از رفتن به طرح را مشخص کنید.

بهداشت

در واحد بهداشت اگر در روستا باشید پزشک خانواده می شوید و اگر در شهر باشید پزشک شهری محسوب می شوید و اگر پزشک خانواده روستایی شوید کارانه دارید و مزایای مالی به نسبت خوبی خواهید داشت ولی کل هفته را با ویزیت و دهگردشی مشغول هستید و ۲.۵ روز در ماه مرخصی استحقاقی و ۲ روز در ماه استعلاجی (با کسر از کارانه) دارید. استرس در بهداشت به مراتب کمتر است.

درمان

درواحد درمان شما بعنوان پزشک اورژانس در بیمارستان کار می کنید و شیفت بندی دارید و شما آف بیشتری در هفته دارید و معمولا شما ۱۵ روز شیفت و ۱۵ روز آف هستید یا اینکه ۱۰ روز شیفت و ۲۰ روز آف هستید و برای درس خواندن شرایط مهیاتر است و درمان دریافتی مطلوبی ندارد.کارانه ها با تاخیر پرداخت می شوند و خیلی مزایای مالی ندارد و استرس کار هم مقداری بالاتر است.

 

نحوه محاسبه مدت طرح پزشکی در مناطق محروم

سه پنجم:۱۴ ماه و ۱۲ روز

سه و نیم پنجم:۱۶ ماه و ۲۴ روز

چهارپنجم:۱۹ ماه و ۱۶ روز

چهار و نیم پنجم:۲۱ماه و ۱۸ روز

پنج پنجم:۲۴ ماه

 

مزایا و معایب مناطق محروم در طرح پزشکی

مزایا

در مناطق محروم تر حقوق بالاتر است و مدت طرح پزشکی کوتاه تر است و امتیاز بیشتری در طی آن مدت کسب می کنید.

معایب

در این مناطق لود بیماران بیشتر است و وابستگی مردم به بهداشت بیشتر است چون دسترسی مردم به مراکز درمانی شهری کمتر است.

 

نحوه محاسبه امتیاز سالانه مناطق مختلف

در سایت نظام پزشکی در قسمت پروانه مطب وارد میکنید چند سال و در چه منطقه ای کار کردید که به شما می گوید از ۳۰ امتیاز که کمترین میزان و ۱۴۰ که بیشترین میزان است شما چه امتیازی در سال دریافت کردید.

 

امتیاز لازم برای کسب پروانه در شهرهای مختلف

شما برای اینکه از نظام پزشکی پروانه مطب برای ۵ شهر بزرگ مثل تهران،شیراز ،مشهد ،اصفهان ،تبریز را بگیرید ۳۶۰ امتیاز لازم دارید و بقیه های شهرهای کشور ۲۵۰ امتیاز نیاز دارد.

 

گرفتن پروانه طبابت حین طرح پزشکی

منوط به اینکه گسترش شما با این کار موافقت کند یا خیر است و اگر گسترش قبول کند و نامه عدم نیاز به شما بدهد بله می توانید در حین طرح پروانه طبابت هم بگیرید.

 

چه کسانی بدون کسب امتیاز مجاز به تاسیس مطب هستند؟

بانوان متاهل اگر سابقه ۲ سال خدمت در محل اقامت دائمی همسرشان داشته باشند می توانند پروانه موقت مطب را دریافت کنند و همچنین افراد بالای ۴۵ سال از ارائه امتیاز معاف هستند.

 

نحوه ی محاسبه حقوق و درآمد طرح پزشکی

– حقوق پزشک خانواده روستایی (واحد بهداشت)

علاوه بر اینکه مبلغ ثابت حکم کارگزینی را میگیرند کارانه هم دریافت می‌کنند که بر اساس سهم محرومیت منطقه ، سهم جمعیتی که شما تحت پوشش دارید ،سهم بیتوته،تعداد دهگردشی ها و کیلومتر مسافت خانه های بهداشت از مرکزی که در آن خدمت میکنید و پایش های فصلی و… محاسبه می شود که ۸۰ درصد آن باید آخر هر ماه بهمراه حقوق ثابت واریز شود و ۲۰ درصد دیگر بصورت فصلی در انتهای فصل پس از انجام پایش و برحسب امتیاز کسب شده در پایش ها این مبلغ کامل یا با کسری بر حسب امتیاز حاصله (مجموع ۲۰ درصد هر ۳ ماه آن فصل ) برایتان واریز می شود.پس دریافتی شما از ۲۰ درصد حقوق  هر ماه منوط به پایش گسترش است .نباید امتیازی که از پایش می‌گیرید از ۴۰ درصد کمتر باشد چون منجر به لغو قرارداد می شود.

– حقوق پزشک شهری (واحد بهداشت) ،واحد درمان،انتقال خون ،پزشکی قانونی ،دستیار پژوهشی و طرح موقت همان حکم ثابت کارگزینی است.

– سربازها حقوق اندک ثابت نیروهای مسلح را دریافت می‌کنند.

 

ویزیت جمعیت غیر تحت پوشش در بهداشت

در ویزیت این افراد، بهداشت مبلغ آزاد را از آنها دریافت می‌کند و باید شبکه ۲۰ الی ۴۰ درصد از سهم ویزیت آنها را به حساب پزشک خانواده روستایی واریز کنند و حتما در طول طرح از شبکه مبلغ آن را طلب کنید و به ایشان گوشزد کنید که طبق ورژن ۲۰ این مبلغ باید برایتان واریز شود.

 

طرح پزشکی عمومی

 

وظایف پزشک طرحی

همه پزشکان طرحی در هر واحدی که کار می کنند در یکسری وظایف مشترک اند؛ بعنوان مثال :شناسایی بیماری ها، درمان، مراقبت مادر باردار و …

 

پزشک خانواده روستایی

اغلب انواع بیماران را ممکن است در مرکز بهداشت‌ ببینند و باید از حداقل امکاناتی که دارید جهت درمان و مدیریت بیماران استفاده کنید و همچنین هر گروه سنی، یکسری بسته خدمات بهداشتی دارد که با مراجعه به مرکز بهداشت‌ آن‌ها را از طریق شما دریافت می‌کند.در ورژن ۲۰ ذکر شده است که پزشک خانواده، مدیر تیم سلامت و مسئول است.

 

پزشک خانواده شهری

در مراکز بهداشت شهری نیز شما انواع بیماری ها را ممکن است ببینید و باید از حداقل امکاناتی که دارید جهت درمان و مدیریت بیماران استفاده کنید و بسته های خدمات بهداشتی گروه های سنی مختلف باید از طریق شما به مراجعین ارائه شود.

 

پزشک اورژانس

معمولا مدیریت اولیه بیمار با شماست ولی خب استرس کار کمی بالاتر است که نقطه قوت دسترسی به امکانات بیشتر در بیمارستان است و متخصص ها و پرستاران هم آنجا حضور دارند.

 

در طرح اگر در واحد بهداشت مشغول به کار شوم قرار است چه بیمارانی را ویزیت کنیم ؟

اینگونه نیست که مدام بیماران بدحال و high risk داشته باشید ولی اورژانس ها را باید بلد باشید مثلا خانمی با درد شکم مراجعه می کند باید EP را مد نظر داشته باشید یا مریض با Chest Pain می آید حتما نوار قلب بگیرید و در صورت تشخیص، در اولین فرصت اعزام کنید .۹۹درصد مراجعین بیماران با شکایات شایع و معمولی هستند مثل تب،سردرد ،سرماخوردگی ،گرفتگی عضلانی و …که با استفاده از کتب نسخه نویسی می توانید نسخه های بیماری های شایع را یادبگیرید.

 

تعاریف مهم در طرح پزشکی

بیتوته

ارائه خدمات پزشکی در ساعات غیر اداری (عصر و شب) به جمعیت تحت پوشش که فقط بیماران اورژانس را در ساعات غیراداری ویزیت می کنید.

 

دهگردشی

پزشکان خانواده باید حداقل دو بار در هفته به جمعیت تحت پوشش در روستاهای اصلی (خانه بهداشت) و حداقل ماهی یکبار به روستای قمر و هر ۳ ماه یکبار به روستاهای سیاری خود سر بزنند بغیر از روزهای دهگردشی بقیه روزها را پزشک در مرکز خدمات جامع سلامت مشغول ویزیت می باشد.

 

مرکز خدمات جامع سلامت

مرکزی است که در ساعات اداری ، پزشک به همراه تیم فعالیت می کنند.در مراکز بهداشت به ازای هر ۴۰۰۰ نفر یک پزشک باید در مرکز وجود داشته باشد و هرچه جمعیت تحت پوشش شما (پزشک) بیشتر شود روی کارانه شما موثر است که طبیعتا بیشتر خواهد شد.

 

مرکز خدمات جامع سلامت شبانه روزی

مرکزی است که ۲۴ ساعته به همراه داروخانه ،رادیولوژی ،آزمایشگاه و پزشک ،ماما و پرستار هستند و بطور مثال حتی اگر مریض سرماخوردگی هم آمد پزشک موظف به ویزیت است.

 

مرکز معین/تجمیعی

همان مرکز خدمات جامع سلامت است که تا ساعت اداری خدمات را ارائه می کند و اگر مریض اورژانسی آمد شما ویزیت می کنید ولی داروخانه فعال ندارد و فقط داروهای ترالی اورژانس را دارد و پرستار و ماما ندارد.

 

مرکز اقماری

فاصله اش از مرکز بهداشت‌ شما کمتر از ۶ کیلومتر است.

 

مرکز سیاری

فاصله اش از مرکز بهداشت‌ شما بیشتر از ۶ کیلومتر است.

 

آزمون دستیاری در طرح پزشکی

– اینترن های استریت که شهریور فارغ التحصیل می شوند و قبل از فارغ التحصیلی هم رزیدنتی شرکت کردند و قبول شدند می توانند از مهر رزیدنتی را شروع کنند به شرط اینکه سنوات تحصیل نباید بیشتر از ۸ سال شود.

– آقایانی که از سربازی معاف شدند یا یک خانمی که استریت نیست در صورتی شما در طرح پزشکی مجاز به شرکت در آزمون دستیاری هستید که حتما طی سه ماه پس از فارغ‌التحصیلی در سامانه رشد ثبت نام و شروع به کار در طرح در منطقه ای با ضریب ۴/۵ یا محروم تر کرده باشید و طرح را ادامه دهید تا زمانی که بخواهید در (شروع کلاس های دستیاری) کلاس های دستیاری بنشینید و توقف طرح هم نباید زده باشید.

 

مقررات سازمان نظام وظیفه برای آزمون دستیاری

– کارت پایان خدمت

– کارت معافیت دائم

– پزشک سربازانی که دفترچه آماده به خدمت را پست کرده اند و تاریخ اعزامشان پس از زمان ثبت نام رزیدنتی باشد.

– افرادی که تاریخ اعزام به خدمتشان قبل از اعلام به قبولی دانشگاه هست لازم است سربازی را شروع کنند و در صورت قبولی ،معافیت تحصیلی خواهند گرفت و ترخیص خواهند شد و می توانند رزیدنتی را شروع کنند.

– کلیه فارغ التحصیلانی که غیبت ندارند  و دوره پزشکی را طبق سنوات مقرر تمام کردند (۸ سال) یکسال فرصت دارند که در رزیدنتی شرکت کنند و نیازی به پست دفترچه ندارند و غایب هم محسوب نمی شوند و این یک مزیت برای آقایان است.

 

مدت سربازی در مناطق مختلف

– سربازی برای کارکنان وظیفه بومی در مناطق عادی ۲۴ ماه، در مناطق غیر درگیر، عملیاتی، محروم و بد آب و هوا ۲۱ ماه و امنیتی درگیر ۱۷ ماه تعیین شده است.
– سربازی برای کارکنان وظیفه غیربومی در مناطق عادی ۲۱ ماه، مناطق غیر درگیر، عملیاتی، محروم و بدآب و هوا ۱۸ ماه و مناطق امنیتی درگیر ۱۷ ماه است.

 

چگونه می توان قبل از گذراندن دوره طرح پزشکی در خارج از کشور ادامه تحصیل داد؟

با گذاشتن وثیقه می توان ریزنمرات و مدرک را آزاد کرد و در خارج از کشور ادامه تحصیل داد.

 

شرایط توقف طرح پزشکی چیست؟

شرایط خاصی ندارد فقط موافقت شبکه نیاز است.

پایان موقت طرح پزشکی چیست ؟

پس از توقف طرح شبکه به شما پایان موقت طرح می دهد.

 

چه کسانی اضافه طرح می خورند ؟

– کسی که ۳ الی ۶ ماه از فارغ‌ التحصیلی اش بگذرد و طرحش را شروع نکرده باشد اضافه طرح (۳ ماه اضافه) می خورد.

– کسی که بیشتر از ۶ ماه از فارغ‌ التحصیلی اش بگذرد و طرحش را شروع نکرده باشد اضافه طرح (۶ ماه اضافه) می خورد.

– در صورتی که شما توقف طرح زدید ۳ ماه فرصت دارید که مجدد ثبت‌نام برای طرح در منطقه ای دیگر را انجام دهید و این تاخیر هم مثل بالا اضافه خواهد خورد .

-پزشکی که ۲۱ ماه سربازی را برود از طرح بعد از سربازی معاف می شود ولی اگر کمتر از ۲۱ ماه سربازی رفته باشد باید مابعدتفاوت را طرح برود‌ اینجا هم وقتی سربازی اش تمام شد ۳ ماه فرصت دارد برای طرح ثبت نام کند و در صورت تأخیر اضافه طرح می خورد.

 

آیا امکان تغییر محل طرح پزشکی پس از صدور حکم توسط شبکه وجود دارد؟

خیر، پزشکان طرحی مشمول قانون کار هستند و طبق رای ۶۱۴ و ۶۱۵ دیوان عدالت اداری ، امکان تغییر محل طرح وجود ندارد.

 

ساعت کار قانونی طرح پزشکی

ساعت کار قانونی ۴۴ ساعت در هفته است و بیشتر از آن مشمول اضافه کار می شوید.

 

2 فکر در مورد “ راهنمای جامع ثبت نام طرح پزشکی عمومی

  1. عاطفه گفت:

    سلام
    آیا می توان طرح پزشکی را خرید؟

    1. خیر . دوره طرح پزشکی قابل خرید نمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *