مقالات

اهمیت معاینه سالیانه چشم

معاینه سالانه چشم

معاینه سالانه چشم

از دلایل اهمیت معاینه سالیانه چشم، تشخیص و درمان به موقع بیماری های جدی پیش آمده برای چشمان شما می باشد. به طور معمول لازم است تا هر سال دو مرتبه به چشم پزشک مراجعه نموده تا از سلامت چشم خود اطمینان حاصل نمایید. در این مراجعات، علاوه بر اطلاع از سلامت چشمی، وجود احتمالی دیابت، فشار خون بالا، بالا بودن کلسترول خون و حتی سرطان را از طریق معاینات چشمی قابل تشخیص می باشد. سلامت عمومی افراد از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نباید دست کم گرفته شود. در صورت هرگونه ناهماهنگی و اختلال در عملکرد اعضای حیاتی، چشم ها نیز از این مشکلات در امان نبوده و اثرات آن بیماری را بروز خواهند داد.

 

اهمیت معاینه سالیانه چشم برای تمام سنین

اهمیت معاینه سالیانه چشم همواره برای تمام افراد در سنین مختلف وجود دارد، زیرا توسط این عضو از بدن است که می توانیم بیش از ۸۰ درصد از اطلاعات محیط پیرامون خود را دریافت نماییم. در این مورد لازم است به نکات زیر بپردازیم:

-افراد زیر ۴۰ سال، هر ۳ سال یکبار معاینه چشمی شوند.

-سنین بین ۴۰ تا ۶۵، هر ۲ سال یکبار معاینه چشم دریافت کنند.

-سنین بالای ۶۵ سال بطور سالیانه باید به چشم پزشک مراجعه نمایند.

-افراد دیابتی نیز باید سالیانه یک بار معاینات کامل چشم پزشکی را انجام دهند. برخی از افراد که بیماری‌ های سیستمیک یا چشمی خاصی دارند، به معاینات بیشتری نیاز پیدا می کنند؛ به خصوص افراد دیابتی که دارای سابقه این بیماری در خانواده خود می باشند. این افراد باید به اهمیت معاینه سالانه چشم توجه دو چندانی نمایند، چرا که کوری و نابینایی نیز از عوارض چشم دیابتی است.

-از ۶ ماهگی تا ۶ سالگی نیز دوره حساسی می باشد لذا اهمیت معاینه سالیانه چشم در این دوره بیشتر است.

-پیر چشمی از سنین ۳۸ تا ۴۰ سالگی قابل بروز بوده و در ۵۰ سالگی بسیاری از افراد دچار آن خواهند شد. بروز بیماری آب مروارید نیز در رنج سنی ۵۲ تا ۶۴ امکان پذیر است و تا سن ۸۵ سالگی درصد ابتلای بالایی گزارش شده است. در ایران نیز گلوکوم یا آب سیاه که از دلایل عمده نابینایی به شمار می آید، عموما در سنین بالای ۴۰ سال اتفاق می‌افتد و در ابتدا بدون نشانه است. توجه به اهمیت معاینه سالیانه چشم در پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها نقش موثری دارد.

 

 

علائم برخورداری از سلامت چشم

برخورداری از دید ۲۰/۲۰، دید محیطی مطلوب، توانایی تشخیص طیف رنگی با تنوع بالا، عدم ابتلا به کاتاراکت، گلوکوم یا اختلالات شبکه ای مثل دژنراسیون ماکولا(تخریب نقطه ای) و ساختار بیرونی با ظاهر طبیعی از جمله نشانه های سلامت چشمی می باشد.

 

برای اولین معاینه همراه داشتن چه چیزهایی لازم است؟

در اولین جلسه معاینه چشمی در صورت لزوم، همراه داشتن این موارد توصیه می شود: عینک یا لنزهای تماسی مورد استفاده، نسخه های چشم پزشکی قبلی در صورت وجود، هر مدرک یا نامه که با بستری شدن شما در مراکز درمانی چشم پزشکی در گذشته ارتباط دارد و لیستی از داروهای مصرفی حتی داروهای غیر مرتبط با مشکلات چشمی شما.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *