ایستگاه ارتوپدی, صلاحیت بالینی

سندروم کمپارتمان

سندروم کمپارتمان

آقای ۵۰ ساله به دنبال تصادف با موتور و شکستگی ساق در استخوان تیبیا ۸ ساعت پیش آتل گرفته است. در حال حاضر با درد زیاد در ناحیه ساق مراجعه کرده است در شرح حال و معاینات به چه نکاتی باید دقت کنید. تشخیص خود را مطرح کنید و اقدامات درمانی لازم را بیان کنید.

 

نکات قابل توجه در شرح حال گیری و معاینات: برای تشخیص از روی علائم شش P که مهم‌ترین راه تشخیص است استفاده میکنیم: Pain ,paraesthesia ,paresis ,pallor ,pulselessness ,poikilothermia که به ترتیب شامل درد، بی حسی در ناحیه، بی حرکتی یا فلج ناحیه، سفیدی پوست و رنگ پریدگی ناشی از عدم خونرسانی، از بین رفتن نبض های ناحیه و سرد شدن و کاهش دمای ناحیه بازهم ناشی از عدم خونرسانی شریانی می باشد که باید هر کدام در معاینه بالینی بیمار انجام شود. درد مهم ترین ویژگی است و در طی چند ساعت حالت پیشرونده دارد. در هنگام لمس ناحیه tense می‌باشد و سفت شده است. با کشیده شدن passive عضلات، درد تشدید می‌شود.

 

تشخیص: در شرح حال و معاینات با توجه به علائم بیمار احتمال سندروم کمپارتمان حاد به دنبال تروما مطرح است.

 

اقدامات درمانی: مهمترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم کاهش فشار بیرونی ناحیه است تا خونرسانی بهبود یابد. باید پای بیمار را از آتل خارج کنیم که خود به خاطر تورم ناحیه باعث فشار میشود در پایان ذکر این نکته که به ارتوپد باید ارجاع دهیم تا در صورت تشخیص فاشیوتومی انجام گیرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *